Schaduw
Foto van de Maand
Mei 2024
1e Plaats
2e Plaats
©Karl Wolf
3e Plaats
©Arie Kraaijeveld
©Andre Villerius
2e Plaats
©Wendy van Laviere
©Foks Bekelaar
©Andre Villerius
1e Plaats
3e Plaats
Juryrapport FvdM Mei 2024: Schaduw
De jury bestond deze keer uit Martine, Marc de Vries en Karl.
Algemene indruk.
28 inzendingen, een mooi aantal om te mogen beoordelen.
Enige discussies waren er met betrekking tot de omschrijving van het woord “schaduw” en of
bepaalde vormen van donkere vlakken als schaduw mogen worden gezien.
Met andere woorden: voldoen ze aan het thema?
Uiteraard heeft de jury heeft haar eigen foto’s niet meegenomen in de beoordeling.
Enige teleurstelling was er, net als de vorige keer, over de scherpte.
Ook hier was de inhoudelijke kritiek bij de beoordeling vaak gerelateerd aan de
functionele scherptediepte, vaak in relatie tot de vlakverdeling.
Bij schaduwvlakken was vaak juist het onderwerp NIET scherp en secundair in beeld.
Nogmaals, het is blijkbaar lastig en wellicht een onderwerp om nog eens op de club te oefenen.
Beoordeling
Drie foto’s waren door alle juryleden in hun top 5 meegenomen. Deze
zijn als volgt beoordeeld:
Op de 3e plaats, foto no. 18
De reflectie van de schaduw van de steiger in het water.
Origineel is dat de weerspiegeling van een schaduw ook een duidelijke
schaduw is. Het hele beeld is perfect scherp, ook de schaduw in het
water. De helderheid van het beeld is dusdanig goed dat de kleur van
het mos op de steiger zelfs helder en duidelijk in het spiegelbeeld te
zien is. Verder komt het lijnenspel van de horizon, steiger en palen
goed tot zijn recht. Ook is er op een prachtige manier net over de
vlonder heen gefotografeerd. Een originele dissonant is het kleine
huisje in het veld.
Op de 2e plaats, foto no. 7, Mok in grijstinten.
Deze foto is mooi door zijn eenvoud, daarbij scherp waar nodig endiffuus voor de rest,
wat de warme sfeer ten goede komt.
De schaduwen en lijnen komen goed tot hun recht door de vele overgangen in grijstinten die in
elkaar overvloeien. De plaatsing van d
mok in het beeld verhoogt de dieptewerking. In deze foto wordt
duidelijk gemaakt dat schaduw niet altijd scherp hoeft te zijn.
Op de eerste plaats, foto no. 21, Brug met fietser.
De zwart-wit foto is een verzameling van lijnen en harde contrasten die
prachtig harmoniëren. Alles is haarscherp neergezet, ook in de diepte
waarin een verdwijnpunt is te zien. De lucht is niet uitgebeten door
overbelichting. De fietser die door het beeld gaat, maakt de compositie
nog sterker en dynamischer. Deze foto is een knap staaltje van bijna
technische perfectie.
Namens de jury,
Martine, Marc en Karl
De makers van onderstaande foto's hebben geen beoordeling ingestuurd